З 1 травня всі без винятку АЗС в Україні додаватимуть до бензину біоетанол. Як це вплине на автомобілі та вартість пального.
НОВИНИ, ТЕСТ-ДРАЙВИ, ОГЛЯДИ: НАШ TELEGRAM-канал ПІДПИШИСЬ
З початку травня українські АЗС зобов’язані продавати бензин з додаванням не менш ніж 5% біоетанолу. Причинами такої зміни у складі бензину є зменшення імпорту нафтопродуктів, екологія та зобов’язання України в рамках євроінтеграції. До того ж біоетанол виготовляється із зернових та цукрових культур, які вирощуються у нашій країні, тож це ще й підтримка агросектору.
Біоетанол чистіший за нафтове пальне та при згорянні виділяє менше шкідливих речовин, що покращує якість повітря в містах. При цьому ніякого окремого маркування не буде – змішаний з біоетанолом бензин має бути скрізь за замовчуванням. Проте є й виключення – під зміну складу не підпадають бензини з октановим числом 98 і вище, а також пальне для потреб Держрезерву та Міністерства оборони.
З одного боку у Європі вже понад 15 років діє норма про обов’язкове додавання біокомпонентів як до бензину, так і до дизельного пального. Левова частка країн Євросоюзу вже навіть перейшла з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Але на думку експертів, впровадження змішаного з біоетанолом бензину в Україні має суттєві ризики. Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду. “Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості. Постачальник може купити якісний Е5, але якщо в нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми”, – вважає директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн.
Все має бути чистим: резервуари на нафтобазах, на заправках, у бензовозах. Але хто і як буде перевіряти якість? Учасники ринку вважають, що жодних перевірок якості в осяжній перспективі не буде – немає навіть відповідного регламенту. До того ж представники Держекоінспекції та Держенергоефективності підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги щодо вмісту біоетанолу не буде.
“Зараз не зовсім зручний момент для таких експериментів і впровадження цих екологічних норм, все горить”, – підкреслив Куюн – “У перші місяці буде купа нарікань та претензій на якість пального, тому що встежити за цим буде дуже важко. Травень і червень будуть сповнені сюрпризами, прокльонами і скаргами”.
Виходом з цієї ситуації експерти вважають імпорт в Україну вже готових біобензинів, а впровадження виробництва пального з вітчизняного біоетанолу відкласти до кінця війни. До того ж це потребує створення окремих виробничих потужностей.
Що буде з цінами? Пальне на заправках може трохи подорожчати, адже більшість європейських країн вже давно перейшли з бензинів на Е10. “За Е5 вони з нас просять 15-25 доларів за тонну. Це означає здорожчання літра на 50-80 копійок. Сподіваюся, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі і ніхто нічого не помітить”, – пояснив Куюн.
Може влетіти в копійку: українські АЗС перевірили на точність наливу
Скільки літрів пального можна купити на зарплату в Європі: на якому місці Україна
Потужний 1 літр: названо найекономніші та ненажерливі автомобілі