Що таке індекс в’язкості оливи, і чому на морозі «синтетика» працює краще за «мінералку»?
Що таке HTHS?
Параметр HTHS (у перекладі – високотемпературна в’язкість при високій швидкості зсуву) описує високотемпературну в’язкість оливи відповідно до вимог SAE. Але, на відміну від звичної в’язкості при 100˚С, на яку вказують цифри в позначенні після W (наприклад, 0W-40), це – не кінематична, а так звана динамічна в’язкість, що вимірюється при 150˚С. Вона характеризує опір, що чиниться оливою при спробі зрушити один його шар щодо іншого.
HTHS вказує на енергоощадні властивості моторної оливи, а також на здатність масляної плівки, що несе. Чим нижче HTHS, тим менше втрат на тертя і, отже, краще енергоощадження. Водночас чим вище HTHS, тим вища міцність олійної плівки. Розробники двигуна визначають, при якому мінімальному HTHS двигун зберігає працездатність (HTHS не вказано на упакуваннях, але є у специфікаціях моторної оливи). А покупець з огляду на це значення може підібрати найкраще масло – з погляду енергоощадження і міцності масляної плівки (див. таблицю).
Взаємозв’язок параметрів HTHS та специфікації олив за SAE
На що впливає індекс в’язкості?
Індекс в’язкості – безрозмірний параметр, який зазвичай вказують не на каністрах, а документації на моторну оливу. Чим цей індекс вище, тим менше змінюється в’язкість олії у всьому температурному діапазоні. У сучасної «синтетики» цей параметр сягає 200 і більше, у «мінералки» – у півтора-два рази нижче. З цієї причини «синтетика» на морозі поводиться краще «мінералки».
Зола в оливі! Навіщо?
Оливи поділяють ще й за ступенем зольності. Термін SАPS (Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur) визначає вміст сульфатної золи, фосфору та сірки в моторній оливі. Олії з середньою або низькою зольністю (Mid SAPS і Low SAPS) необхідні для автомобілів, обладнаних системами зниження токсичності відпрацьованих газів і трикомпонентними каталітичними нейтралізаторами: такі масла продовжують ресурс системи очищення вихлопу. Повнозольні масла (Full SAPS) цього забезпечити не можуть, але у них є інша гідність – більш висока миюча здатність і підвищена стійкість до впливу некондиційного палива. Крім того, сполуки сірки та фосфору є потужними антиоксидантами та входять до складу протизносних, антиокислювальних і антифрикційних присадок.
Як розібратися, у якої з олив, що продаються, яка зольність? Усі градації закладено в європейській класифікації АСЕА, яку практично завжди вказують на каністрах. Маркування ACEA Ax/Bx відповідає Full (High) SAPS, а ACEA Cx – Low SAPS і Mid SAPS (їх об’єднують в одну категорію). Що стосується вибору конкретного продукту, то в старі машини, а також в автомобілі з пробитими або вирізаними нейтралізаторами, можна лити повнозольні оливи. Іншим необхідні оливи із середньою або низькою зольністю.
Яка олива краща на морозі – 0W-30 і 0W-40?
Деякі водії стверджують, що оливи типу 0W‑30 або 0W‑40, які мають однакові перші цифри в позначенні, можуть поводитися по-різному при холодних пусках. Інші заперечують: обидві оливи – так звані «нулівки». Хто має рацію?
Нуль перед літерою W не вказує на конкретне значення в’язкості оливи на морозі, а лише обмежує її максимальну величину. Теоретично число після літери W не повинно впливати на холодний пуск, але на практиці низькотемпературна в’язкість 0W-30 зазвичай виявляється нижче, ніж в однойменних 0W-40. Іншими словами, технологічний запас до екстремальних значень в’язкості у «тридцяток» все-таки вищий, ніж у «сороківок». Тому, для полегшення пуску мотора при низьких температурах є сенс вибирати саме «тридцятку», а не «сороківку» – якщо, звичайно, виробник автомобіля це дозволяє.