Непридатний вентиль може швидко залишити шину без повітря. Як із цим жити розбиралися наші експерти.
Тему для дослідження запропонував наш читач – перед дальньою поїздкою він випадково побачив на колісних вентилях глибокі тріщини. При спробі поворухнути один із них шина випустила повітря, хоча її вік був далеко не граничним.
Вивчивши питання, ми з’ясували: більшість вентилів, що продаються – зовсім не вічні. А особлива підлість полягає в тому, що майже завжди цю найважливішу деталь обирають не власники машин, а шиномонтажники.
Шини та колеса ми прискіпливо вивчаємо та відбираємо, а от крихітні копійчані вентилі вважаємо вічними та безпроблемними. Для нормальних виробів, які встановлюють автовиробники, так воно і є. Але коли, наприклад, ви готуєте зміну комплекту коліс – чи вибрати нормальний вентиль самостійно? Спробуємо. Зазначимо, що мова йтиме про деталі з гумовим корпусом. Вироби з датчиками тиску, а також металеві вентилі для мотоциклів та швидкісних автомобілів – тема для окремої розмови.
Геометрія
Звичайний вентиль складається з гумового корпусу, всередині якого знаходиться металева втулка з внутрішнім різьбленням для загвинчування золотника і зовнішньою різьбою для накручування пластикового або металевого ковпачка. Вони можуть позначатися за декількома стандартами — наприклад, TR або ETRTO. На фірмовому виробі можуть бути вказані його тип і дата виготовлення, але на цьому можна не заморочуватися. Важливіше пам’ятати, що вентилі розрізняються за довжиною і за розміром отвору в колі. Чим воно глибше щодо зовнішньої сторони обода, тим довшим має бути корпус. Однак – за можливості! – бажано встановлювати вентиль коротше: це знижує ймовірність відірвати його в бруді або снігу, а також зменшує дисбаланс колеса в зборі.
Матеріал
Гума, що застосовується, не є маслобензостійкою, тому під час монтажу допускається використовувати хіба що мильну воду. Вставку, в яку повертається золотник, роблять із латунного або цинкового сплаву. На погляд вони виглядають однаково, маючи жовтуватий відтінок: спочатку світлий цинк маскують під латунь відповідним покриттям. Корозійна стійкість цинкового металу нижче, тому латунь краще. Внутрішнє різьблення під золотник наноситься різанням, а ось зовнішня зустрічається лита. Дуже невдале рішення: через «послабленість» різьблення наконечники багатьох компресорів і насосів на ній не тримаються. Тому намагайтеся використати латунні вироби.
Ковпачки можуть бути металеві та пластикові. Металеві симпатичніші, але часом уже до середини зими їх так прихоплює корозія від дорожніх реагентів, що при спробі відкрутити ці ковпачки згортається вставка в вентиль. Крім того, блискучі деталі частіше крадуть. Пластмасові ковпачки красою не блищать, зате не примерзають.
Як вибрати та що робити
Якщо до ваших коліс підходять короткі вентилі, то краще брати саме їх. При цьому не промахніться з посадковим діаметром. Щоб відрізнити латунний корпус від цинкового, останній треба пошкребти чимось твердим: з цинку покриття швидко відвалиться, оголивши світлий сплав.
Передбачити несподівану відмову вентилів майже неможливо. Проте жарти з ними погані: відірвана «пипка», на відміну від проколотого колеса, випустить повітря назовні практично миттєво. Залишається частіше оглядати їх, і при перших тріщинах негайно їхати на шиномонтаж. Добре заздалегідь роздобути парочку нормальних фірмових вентилів: шиномонтажнику вигідно встановлювати саме погані й дешеві деталі, що змушують вас заїжджати до нього частіше.
Як боротися з витоком?
Якщо вентиль «травить» повітря золотником (це зазвичай перевіряють, нанісши на отвір трохи слини), то можна спробувати підтягнути золотник металевим ковпачком «з ріжками». Гірше, якщо вентиль відірвали у колії, зрізали недоброзичливці, або він почав пропускати повітря корпусом. Замінити вентиль можна самотужки, віджавши боковину покришки та перекинувши бортове кільце через хамп диска. Далі потрібно зрізати старий вентиль та вставити новий. Робота важка, але за певної вправності здійсненна. А ще у продажу зустрічається пристосування для безрозбірної заміни вентиля.
Простий лайфхак: паркування впритул без парктроніка та камери