Найекономніший розгін – у режимі “педаль у підлогу”! Чи все ж таки плавний? Чи підходять старі рекомендації для сучасних автомобілів?
Спростування авторитетів – характерна ознака нашого часу. Наприклад, зростає кількість прихильників теорії плоскої Землі.
Не дивно, що в автомобільному середовищі все частіше звучать твердження, нібито для економії палива розганяти машину слід якомога інтенсивніше, не гальмувати двигуном, включати нейтраль в механічній коробці, а також переводити в нейтраль селектор автомата при русі під гору. А всі дідівські заповіти з карбюраторної доби час назавжди забути.
Посилатися на підручники тут марно. Тому ми вирішили звернутися з питаннями до інженерів та представництв автомобільних компаній.
Різко чи плавно?
Чому потрібно розганяти «газ у підлогу»? Ідея полягає в наступному: чим швидше вийдеш на економічний режим, тим довше будеш потім у цьому режимі рухатися і, отже, більше заощадиш. Існує й інший аргумент: оскільки ККД мотора росте разом з потужністю, то і розганятися треба за максимальної потужності, тому що ККД і економічність – одного поля ягоди.
Обидва аргументи видаються дивними. Наприклад, ККД двигуна дійсно зростає з потужністю, але ж і витрата палива при цьому різко зростає.
Представники Audi, Ніссана та Шкоди в один голос відповіли: оптимальний розгін – плавний.
У компанії Subaru також рекомендували плавний розгін: «При сильному натисканні на педаль акселератора на 10–20 % перезбагачується суміш, на стільки ж зростає цей час і витрата палива. У автомобілів з автоматом або варіатором витрата палива при інтенсивному розгоні ще більше збільшується через пізнє блокування гідротрансформатора».
Цікаву відповідь дали представники Volkswagen: «Паливо в автомобілі витрачається зрештою на нагрівання. Ми гріємо повітря, шини, дорожнє покриття, рідини в агрегатах. Решта – у трубу. Найбільш економічним буде той режим руху, за якого виробництво тепла мінімальне. Різкий розгін вимагає передачі значних зусиль через плями контакту провідних коліс. Це призводить до збільшення ковзання, і разом з «економічним» тертям кочення ми отримуємо і тертя ковзання, а це – чисте тепло. Передача значного моменту збільшує тертя у трансмісії – це теж тепло. Загалом, плавний розгін краще».
Як гальмувати?
Гальмування двигуном колись здавалося мені проявом елементарної підготовки водія. А на затяжних спусках та слизькій дорозі без такого гальмування може стати дуже важко. Проте перебувають сперечальники, які поділяють цю думку.
Усі виробники одноголосно висловлюються за гальмування двигуном. При цьому окремий бік питання – безпека руху. Зокрема, посібник з експлуатації Kia взагалі забороняє рух автомобіля з вимкненою передачею, особливо на слизьких покриттях та спуску. Гальмування двигуном створює додаткове уповільнення та сприяє скороченню гальмівного шляху.
Чим менше ми торкаємося педалі гальма, тим економніше їдемо
А Volkswagen знову-таки дав саму «душевну» відповідь: «Чим менше ми торкаємося педалі гальма, тим економніший їдемо. Гальма нагріваються – це викинута енергія. При гальмуванні двигуном він виділить стільки ж енергії, але її можна використовувати. У найпростішому випадку ми використовуємо енергію автомобіля, що рухається, для того, щоб прокачувати масло та охолоджувальну рідину у двигуні та крутити генератор. А сучасні преселективні трансмісії самі вирішують, чи можна і, чи корисно розімкнути трансмісію при гальмуванні».
Не заважайте автомату працювати!
Деякі водії на світлофорі переводять селектор автоматичної коробки в паркінг – нібито для продовження життя агрегату. А ще кажуть, що для економії палива, виявляється, під час руху під гірку треба в автоматі теж залучити «нейтраль».
Якщо такий спосіб і дає примарну економію, це однозначно небезпечно. Життя і здоров’я людини навряд чи коштують кількох грамів бензину. Схоже, саме так міркувала більшість автовиробників. Наприклад, в інструкції з експлуатації Subaru чітко сказано: “Не допускайте руху автомобіля, коли важіль селектора знаходиться в положенні N”. Пояснення просте: при розімкнутій трансмісії стає неможливим гальмування двигуном, що підвищує ризик виникнення аварійних ситуацій. Kia також говорить про можливу втрату керованості. А Nissan додає, що це є шкідливим для коробки.
Загалом усе ясно. Фізичну сторону процесу при відключенні від двигуна класичного автомата докладно описав знову-таки Volkswagen. Мовляв, “нейтраль” трохи знизить механічні втрати, але основні споживачі, підсилювач керма, система охолодження та масляна помпа все одно будуть прив’язані до двигуна. При цьому включена нейтральна передача позбавить нас можливості рекуперувати енергію, а то й змусить натиснути на гальмо, а це вже опалення атмосфери у чистому вигляді. Ще один мінус – знос деталей селектора коробки.
Але чи можна при цьому хоча б гіпотетично заощадити паливо? Skoda відповідає категорично: не можна. І пояснює: «Під час руху накатом, коли селектор – у положенні D або біля механічної коробки включена передача, витрата палива дорівнює нулю. При переведенні селектора в положення N бортовий комп’ютер показує, що двигун паливо витрачає».
Таким чином, за всіма спірними позиціями думка виробників машин однозначна: мовляв, не викаблучуйтесь, хлопці… Можу додати, що заради експерименту з’їздив на одному баку на 1400 км на серійній 170-сильній машині з автоматом. Всім прихильникам різких стартів з викручуванням двигуна пропоную спробувати повторити те саме.
ЗАМІСТЬ ЕПІЛОГУ
Абетковим істинам можна вірити. І це закономірно, адже вони підтверджені досвідом. Ну а новомодні твердження слід доводити та обґрунтовувати, інакше вони залишаються теоретичними припущеннями.