Ми вже звикли, що останнім часом до Брюсселя прикута підвищена увага, адже тут розташовані штаб-квартири ЄС та НАТО і сюди частіше, ніж на роботу, їздять наші міністри-юристи та інші майстри політичних справ.
Текст та фото: Олександра Єршова
Але зараз на невеликому місті-побратимі Києва зосереджені погляди всього автомобільного світу, бо в столиці Бельгії відчинилися двері Kenshiki Forum, який проводить Toyota. Отже, немає відбою від охочих потрапити в засіки головного автомобілебудівника світу.
Столиця ЄС – гучне та метушливе мультинаціональне місто, де вузькими вулицями, протискуючись між натовпами туристів і міністрів, вигулюють своїх дітей матусі, де маневрують між ними велосипедисти та пробігають групками прихильники здорового способу життя. До речі, бігають у Бельгії майже всі. А якщо не бігають, то тиснуть на педалі, бо здоров’я бережуть змалечку і справді стурбовані тим, яку екологію залишать спадкоємцям. Не рефлексують, як їхні сусіди, а послідовно впроваджують одразу кілька програм захисту довкілля.
Не послаблює повіддя й Toyota, піклуючись про екологію у своєму стилі та не в такому «ядерному» темпі, як усі чекають. Але про це згодом, а зараз ми залишаємось осторонь гучного міста, заглиблюючись у прогнози японців, які зададуть тренди автомобільної індустрії на найближчі роки. Тож подивимося, що взагалі пропонує нам найдорожчий світовий бренд.
Початок
Ще 1969 року, на хвилі своєї експансії у Старому світі, японці відкрили у Брюсселі свій центральний європейський офіс. І тепер будь-яка офіціантка або бариста на пальцях пояснить вам, що означають священні терміни Genchi genbutsu, Hoshin, Kanri, Jidoka, Yokoten, Kaizen і десяток інших не менш поетичних слів.
Так-так, Kenshiki з’явився в нашому глосарії не з японської літератури чи куховарської книги, а з подачі тойотівських стратегів. Якщо пам’ятаєте, чи не головною автомобільною жертвою пандемії коронавірусу стала індустрія виставок. Після кенселлінгу одних і банкрутства інших (чого варта тільки втрата головної з них – Женеви) японці вирішили більше ні від кого не залежати і створили салон, позбавлений звичних для «грандів» проблем із трафіком, паркуванням, логістикою, бронюванням. А «Kenshiki», власне, можна перекласти як «демонстрація», «пейзаж», але в японській мові це слово більш змістовне і може мати таке значення: «У своєму світогляді ми повинні бути на крок попереду часу». І це саме про бренд Toyota.
Як це виглядає? По-перше, павільйони розташовані по сусідству з європейською штаб-квартирою Toyota, в стінах брюссельського аеропорту і в десяти кроках від готелю. По-друге, Kenshiki від самого початку планувався для проведення і в онлайн-, і в офлайн-форматі. По-третє, тут немає засилля посередників і «причеп» на кшталт аукціонних домів, які окупували ту ж Женеву або Париж. Тож форумом цей автосалон японці назвали через природжену скромность.
Ще одна відмінність Kenshiki – атмосфера якщо не свята, то глобальної тусовки журналістів і блогерів з усього світу. Тут немає вокзальної метушні франкфуртського і детройтського мотор-шоу, коли марно намагаєшся за один день встигнути скрізь і все. Навпаки, форум спонукає до людських контактів. Адже «чужі тут не ходять» – тільки свої, на запрошення самих господарів. А отже, немає натовпів інстаграмщиків, які щоразу дивують своєю пронирливістю. Немає рою «китайських журналістів» з рулетками і товщиномірами, що обліплюють новинки, як мухи сашимі. Тут можна спокійно відкривати-закривати-натискати, фотографувати і писати підводки. Тут можна запросто підійти після виступу до спікера та про щось розпитати його. Такої концентрації конструкторів, дизайнерів, амбасадорів і топ-менеджерів немає і не було на жодному іншому салоні.
Бо тут все кулуарно. Можна легко опинитися в одній черзі до кавамашини з чемпіоном світу з ралі чи блогером-мільйонником або перекинутися кількома фразами з головним дизайнером. А за вечерею через один стіл від нашого сидів увесь тойотівський іконостас, що десантувався з Токіо. Ось поруч блаженно п’є мінералку після виснажливого виступу Йошихіро Наката – президент і СЕО Toyota Motor Europe. Це на сцені він був зібраний і ввічливий, наче вчитель старших класів, а зараз посміхається, немов школяр перед Різдвом. Мовляв, і не запнувся, і запитання цікаві, і нічого секретного не розголосив. І взагалі, тут спілкуватися з японськими босами набагато легше – тут вони більш розслаблені і… відверті. Усе по-європейськи демократично і толерантно.
Так, трохи відпочивши після презентації, керівник проекту Gazoo Racing Design Group Хідеакі Ліда поділився з нами тим, що надихнуло його на створення найкрасивішого на цьому форумі концепту FT-Se:
«Натхнення мені надали неймовірні гірські пейзажі рідного краю. Я намагався створити автомобіль, який втілить у собі швидкість, легкість та екологічність. FT-Se є легким та жорстким водночас. Ми використовували розумні аеротехніки, включаючи великий дифузор для додаткової притискної сили. Тут кожна деталь працює на швидкість».
Відповідь Toyota на глобальну електрифікацію
Kenshiki Forum проводиться вп’яте та вже встиг стати одним із найважливіших автомобільних заходів Старого світу. Головною ідеєю цьогорічного Kenshiki Forum стала давноочікувана відповідь на питання про те, коли саме Toyota планує перейти на електромобілі і чи планує взагалі. І варто сказати, що за цією миттю спостерігала вся автомобільна індустрія.
«Клімат змінюється, ситуація в країнах різна, – зазначив Наката-сан. – Але Toyota має на меті запропонувати найкращі рішення для розвитку, які дозволять пришвидшити перехід до екологічних концепцій у містах. Ми можемо запропонувати тільки комплексний підхід і маємо багато рішень по поступовому переходу до екології: HEV, PHEV, BEV, FCEV».
Тож нам слід очікувати не просто новинки, а концепти, які відокремлюють минулий час та теперешній, чітко окреслюючи майбутнє. Воно точно не буде банальним, а тим паче консервативним, як ми звикли. Ба більше, у Toyota є не просто пропозиція, а чітка стратегія, яка дозволить інвестувати в розвиток інфраструктури не тільки електромобільної, але й водневої, яку вони ставлять урівні з батарейками і вважають за частину нашого майбутнього. А ще Toyota буде й в подальшому вдосконалювати свої гібридні технології – крок за кроком, як це завжди роблять помірковані японці. Хоча гібриди Toyota й без того здобули собі славу найтехнологічніших у світі.
«Ми сповнені рішучості залишатися на чолі автоіндустрії! Саме в цьому проявляється сила нашого підходу до milti pathway (багатовекторного шляху – ред.). Сьогодні і завтра у нас є правильна технологія, щоб переконатися, що кожен може обрати рішення з низьким рівнем викидів. Ми пропонуємо мобільність для всіх, нікого не залишаючи позаду. А наш підхід до вуглецевої реакції – це не тільки про завтрашній день, але вже й про сьогодення», – підкреслює Наката-сан.
І дивлячись на прототип водневого Toyota Hilux, ти розумієш, що японський автовиробник на цьому не зупиниться. В їхній концепції є інвестиції в 45 мільярдів євро на поглиблення і поширення водневої технології та 128 мільйонів євро на розвиток водневої інфраструктури. В компанії вірять у створення глобальної технологічної мережі для міст, де все працює в об’єднаній екосистемі підтримки енергії на альтернативних джерелах. А в Toyota якщо вірять, то втілюють у життя. І запланована поява в Європі фабрики, де будуть будуватися автомобілі на водні – це один з масштабних кроків, які японці зроблять у наближенні майбутнього.
Занурення у світ Toyota
Подивіться тільки на анонсовані новинки, які представили в компанії цього року і про які досі йшли лише чутки! Це цілий розсип концептів на електричній енергії під допоміжним брендом bZ: Urban SUV Concept, Sport Crossover Concept та Compact SUV. Вони демонструють, як будуть виглядати майбутні автомобілі бренду, і ви теж дізнаєтесь про це незабаром у наших наступних статтях. Але дещо можемо проголосити вже зараз: до 2026 року компанія випустить шість різних моделей на електричній тязі!
Вишукані та тендітні концепти від Lexus привертають увагу кожною деталлю, настільки продуманий і нетривіальний дизайн вони мають. Після різких граней теперішніх моделей було незвично бачити чарівну елегантність прототипу Lexus LF-ZC або компактного LBX, про які ми теж розповімо в наступних публікаціях, бо появу цих серійних автомобілів можна очікувати вже найближчими роками.
Не менше приводів похвалитись і у спортивного підрозділу GR, адже Toyota, яка раніше цуралася гоночних серій, сьогодні номер один ще й у світі автоспорту. Про що, власне, й нагадували чемпіонські боліди у фірмових для Toyota Gazoo Racing біло-червоно-чорних лівреях, які розташовані у центрі зали. За минулий рік вони зібрали максимальний врожай чемпіонських титулів в особистому і командному заліках. Тут і дубль в особистому заліку WRC плюс золото в командному, і потрійна перемога в чемпіонаті світу в перегонах на витривалість, і впевнене лідерство в обох заліках у FIA Rally-Raid World Championship.
Але найцікавіше, що японці цілком серйозно готуються перевести всю цю гоночну техніку на електрику і водень, про що свідчать неймовірні прототипи: боліду GR H2 WEC Concept, спортивних GR Yaris H2 та GR Corolla H2, а також вражаючого суперкару FT-Se. Чекайте подробиць у нових статтях.
Загалом концепція розвитку бренду Toyota буде глобальною, всебічною та різноплановою. Адже в компанії дивляться ширше, ніж просто в сегмент електричних транспортних засобів. Ця концепція вже всім зрозуміла, і робити ставку тільки на батареї японці не збираються. І з повним переходом на електромобільність не квапляться, розуміючи справжні потреби клієнтів та працюючи над широким обсягом послуг, які будуть супроводжувати ті технологічні рішення, які отримають реалізацію.
Підсумовуючи, можна зазначити: лідер світового автопрому впевнений, що знижувати рівень викидів в атмосферу потрібно не резолюціями, що спускаються зверху, а покроково. Тобто агресивна програма ЄС просто не спрацює так ефективно, як планувалося. Тому, на думку японців, говорити про досягнення рівня «нульовий викид СО2» можна не раніше 2035 року. Як саме вони збираються домогтися такого рівня, які автомобілі представили та як буде розвиватися бренд у майбутньому, читайте в нашому наступному матеріалі з Брюсселя.