Аналізуємо поточну ситуацію з пальним у столиці та намагаємося зрозуміти, до чого вона приведе.
На столичних заправках знову зникає паливо, і цього разу причина схожа на серйозну. Із заправок почав пропадати не лише 92-й бензин (схоже, він уже не повернеться), а й звичайний 95-й. Ринок “доїдає” залишки преміального бензину. ДП поки що є, але потреби української армії та аграріїв, що зростають, змушують сумніватися, чи надовго.
Новини, тест-драйви, огляди: підписуйтесь на наш Telegram-канал
Якщо в перші дні війни проблеми палива на українських АЗС були пов’язані переважно з ажіотажним попитом та складнощами з доставкою, то тепер, схоже, вже й доставляти нема чого. Запаси явно закінчуються, в тому числі через ракетні обстріли паливних складів і нафтопереробних заводів.
Влада вже зробила серйозний крок до нормалізації цін, суттєво знизивши податкове навантаження на паливний бізнес. Проте вже є перші ознаки того, що цього замало. Основна проблема зараз – де брати паливо. Моря блоковані, залізниця є проблематичною, в тому числі через різні стандарти самих залізничних колій в Україні та Європі.
Здається, що уряд поки що не має жодних стратегічних ідей. Або вони просто не озвучуються – хотілося б сподіватися на такий варіант.
Експерти ринку пропонують повністю його «відпустити», прибравши практично все державне регулювання. А саме: дозволити масовий імпорт дрібним трейдерам мінімальними партіями, з одного бензовоза. І прибрати граничні ціни.
Якщо уряд не зможе запропонувати свою стратегію, то йому доведеться ухвалити цю.
Поки що ситуація виглядає так: ринок палива якщо й збережеться, то в «дикому» варіанті, з безконтрольними цінами та, схоже, якістю: за таких умов контролювати його буде неможливо. «Бодяга» знову стане реальністю, адже, напевно, знайдуться нечисті на руку ділки. До того ж не виключено можливості ситуативного дефіциту та довгих черг на АЗС. До цього краще морально приготуватися вже зараз, щоб потім не довелося екстрено змінювати плани.
А поки ми сподіваємося на наших воїнів: чим швидше вони відіб’ють в агресора можливість мучити нашу країну, тим більше шансів на те, що паливний ринок не піде повністю «диким».
Що буде з пальним на українських заправках: забудьте про автогаз і 92-й бензин
Замість білорусі: в Україну почало надходити перше пальне з Європи