Українські АЗС: чиє дизельне пальне витримає мороз

0
3320
дизельне пальне на українських АЗС
-->

Експертиза, яку провели фахівці Інституту споживчих експертиз, довела, що більш половини дизельного пального на українських заправках не відповідає державним стандартам.

До України йде похолодання і значне пониження температури, що негативно впливає на характеристики дизельного пального. “Солярка” за низьких температур перестає “текти”, може перетворитися на “кисіль” і в кінцевому підсумку вивести авто з ладу. Саме тому його якість має таке важливе значення під час морозів.

Експерти Інституту споживчих експертиз провели велике дослідження дизельного пального на українських АЗС. Відбір проб відбувся на території всієї країни. Було досліджено 19 зразків “звичайного” дизельного пального у мережах ОККО, WOG, SOCAR, SHELL, KLO, PRIME, ZOG, АВІАС, AMIC, AVANTAGE 7, CHIPO, BVS, БРСМ-нафта, Neftek, U.GO, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, ПАТРІОТ, ЄВРО 5.

Крім того, у низці мереж були придбані зразки преміальних сортів дизельного палива, а саме Pulls Diesel Арктика OKKO, Mustang +WOG, Ventus Diesel KLO, Nano Extro SOCAR та Euro+ БРСМ-нафта. Це паливо коштує дорожче, ніж “звичайний” дизель, і позиціонується зазвичай як пальне сорту “Арктика”, з дуже великою температурою замерзання.

дизельне пальне на українських АЗСУ лабораторії всі зразки пройшли перевірку на відповідність ДСТУ за найважливішими параметрами: гранична температура фільтрації, температура спалаху в закритому тиглі та вміст сірки. Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали “запас” за якістю. У другу – мережі, паливо в яких не відповідало нормативам чинного ДСТУ. Зазначимо, що у воєнний час дозволено реалізувати пальне навіть застарілого стандарту ЄВРО-3, тому формально учасники червоної зони закону не порушують. Але тут кожен автомобіліст має робити висновки самостійно.

Ще один важливий параметр – температура спалаху дизельного палива. Цей показник може дати відповідь, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти. Норматив – не нижче 55 градусів Цельсія. Найкращий результат показав зразок SOCAR (70°С), у інших учасників також виявлено “запас” (WOG – 67°С, ОККО – 65 °С). Такі результати – чіткий маркер заводського походження пального.

Але головним ворогом екології та паливної системи є сірка, яка виводить з ладу нейтралізатори і сажеві фільтри – вилучення її з пального досить важкий і дорогий процес. Крім того, сірка – небезпечна речовина, оксиди якої потрапляють у повітря з вихлопом, і далі ми цим дихаємо на вулицях. За українськими стандартами (аналогічними Євро-5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. У всіх учасників зеленої зони шкідлива сірка була нижчою за норматив, найменше – у “євродизелю” PRIME (6 мг/кг), а також KLO та SOCAR (по 7 мг/кг).

Зелена зона

Із загальних 19 зразків “звичайного” дизельного пального тільки 8 мереж зуміли потрапити в групу лідерів. Пальне від SOCAR, ОККО, WOG, KLO, PRIME, ZOG,. AVANTAGE 7 і CHIPO відповідали всім вимогам ДСТУ 7688:2015. Отож, для початку було перевірено головний для водіїв параметр – морозостійкість. В лідерській групі “стандартний” дизель витримує мінус 20 (ZOG,. AVANTAGE 7), мінус 21 (KLO), мінус 22 (PRIME, CHIPO), мінус 23 і 24 тримають дизель у ОККО та SOCAR. А ось WOG взагалі є рекордсменом – мінус 26.

Червона зона

Червона зона аутсайдерів виявилася, на жаль, дуже великою. Зразки 11 мереж в тому чи іншому параметрі не витримали нормативів профільного ДСТУ. З морозостійкості 8 зразків не пройшли випробування холодом. Норматив – не вище мінус 20 °С. В декого ці відхилення незначні (SHELL, Neftek, U.GO мінус 18-19 °С), а в інших ситуація набагато сумніша.

Зокрема, дизельне пальне в мережі АВІАС перестане прокачуватися через фільтри вже при мінус 11°С, BILL OIL – мінус 9°С, а пальне AMIC взагалі застигне при мінус 7 °С! Температура спалаху не відповідала нормативу у зразків мереж AMIC, БРСМ-нафта, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ та ПАТРІОТ. У “рекордсмена”, зразка ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, при нормі не нижче 55 °С, виявлено 20°С! Такі результати можуть свідчити про не заводське походження пального, а також значно підвищують ризики його пожежонебезпечності. Як відомо, чим нижче температура спалаху, тим більша вірогідність його займання при ДТП чи інших надзвичайних обставинах.

Із сіркою у аутсайдерів теж біда. Більше ніж 10 кратне перевищення зафіксовано у мереж БРСМ-нафта, BILL OIL, ПАТРІОТ та ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ. При чому у останньої – “солідне” перевищення у 32 рази!

дизельне пальне на українських АЗСПреміальне дизельне пальне

Багатьох автомобілістів цікавить питання, чи варто переплачувати за “іменний” сорт? З абсолютною впевненістю можна сказати, що у випадку дизельного пального – однозначно так. Експерти виявили, що майже всі зразки “преміуму” виявилися дійсно арктичними, причому навіть з “запасом”. Яким чином мережам вдається знаходити дефіцитне в Європі дизельне пальне арктичного класу, загадка. Але факт, що воно таки потрапляє в Україну в товарних масштабах.

Найбільша температура замерзання – у зразка Pulls Diesel Арктика від OKKO (мінус 36 °С). Mustang+ від WOG та Nano Extro від SOCAR витримали замерзання до мінус 35°С, Ventus Diesel від KLO – мінус 33°С. А от Euro + від БРСМ-нафта не дотягнув навіть до нормативу “стандартного” дизеля – тільки мінус 19°С. По сірці найкращі показники у зразка Nano Extro від SOCAR (4 мг/кг) та Pulls Diesel Арктика від OKKO (5 мг/кг).

дизельне пальне на українських АЗСВисновки

Після періоду великого паливного дефіциту, проблем з наявністю дизеля зараз нема, і це гарна новина. Але якість продукту, який продається, не завжди викликає позитивні емоції. Дослідження показало, що порушень якості досить багато, хоч вони і не завжди значні. Тому все ж варто довіряти мережам, які не йдуть на компроміси з якістю. А якщо морози вдарять сильніше, варто заправлятися лише арктичними сортами, щоб не зупинитись в далекій дорозі десь у полі.

Привіт, бодяга: держава припинила контроль якості пального на АЗС

В Україні катастрофічна ситуація з якістю пального: де безпечно заправлятися

Зрада чи перемога? АМКУ хоче повернути контроль над паливним ринком України

Додати коментар