Мотор не тягне: куди поскакали конячки

0
806
Двигун не тягне
-->

Розбираємось у всіляких причинах падіння потужності та підказуємо, як їх усунути.

Винен підлоговий килимок, який сповз під педальний вузол і заважає натискати на акселератор? Втікача треба терміново повернути на місце – інакше може вийти, що і загальмувати не вдасться. Килимок на місці, а тяги все одно нема? Розбираймося.

Нюанси експлуатації

Двигун не тягне
На що витрачається потужність двигуна: 1 – на подолання опору повітря 2 – на подолання опору коченню 3 – на втрати трансмісії

Перевантаження – одна з найчастіших причин погіршення динаміки автомобіля. У салоні – п’ятеро, кришка багажника ледве закрилася, та ще й диван на даху. Їздити з перевантаженням не тільки некомфортно, але і небезпечно – автомобіль гірше керується і гальмує, швидше зношуються деталі, не виключено їх злам.

Як дізнатися вантажність автомобіля, щоб гарантовано не перевантажувати? Різниця між повною та спорядженою масою і буде вантажність. Повна маса завжди вказана в табличці на кузові, а споряджену можна знайти в інструкції. Зазвичай маса однієї людини приймається рівною 75 кг. А вантаж у багажнику – приблизно 50–100 кг (якщо, звичайно, не гирі везете). Разом – трохи понад 500 кг. А багато легковиків і невеликі кросовери піднімуть ще менше – дуже часто цим особливо грішать азійські машини. Найчастіше, вантажність становить лише 5 осіб по 75 кг – і все… На верхній багажник автовиробники зазвичай дозволяють класти не більше 50 кг – причому, це не плюс, а все в ту ж загальну скарбничку.

До речі, навіть якщо машина не перевантажена, будь-який предмет на верхньому багажнику різко погіршує її аеродинаміку. Саме тому встановлення багажників та боксів рекомендується тільки для конкретної поїздки. Навіть сучасний автомобіль з двигуном слабше 100 к.с. з холодильником на даху не поїде швидше 100 км/ч.

Інструкції до автомобілів не радять у руху відкривати вікна. Забруднюється салон, стає марним салонний фільтр, на високих швидкостях з’являється сильний шум – і знову-таки погіршується аеродинаміка. Дослідження показують, що опір автомобіля з відчиненими вікнами збільшує витрату палива (читай: знижує потужність) на 10–15%.

Погода та природа

У дощ погіршується аеродинаміка і збільшується опір коченню. Під проливним дощем щільність самого середовища, крізь яке продирається автомобіль, стає набагато вищою: адже вода щільніша за повітря в 800 раз. Особисто доводилося спостерігати, як у найсильнішу зливу автомобіль B-класу з 85-сильним двигуном відмовлявся їхати швидше 65 км/год.

Якщо швидкість зустрічного вітру становить 20 м/с, до третини потужності мотора (залежно від швидкості автомобіля) йде на подолання опору повітря. І сильний бічний вітер погіршує динаміку – особливо кросоверів та мінівенів, у  яких велика площа поперечного перерізу.

Чим вище забираєтесь у гори, тим більше падає тяга. Причина – у найгіршому наповненні циліндрів через меншу щільність повітря на висоті. Кожні 1000 м над рівнем моря відбирають в атмосферного двигуна близько 10% потужності. Виходить, 100-сильний мотор на чотиритисячному перевалі видаватиме менше ніж 70 к.с.

Сучасні турбомотори почуваються в горах краще тому, що турбокомпресори розраховують на надмірну продуктивність, щоб забезпечити широку полицю крутного моменту. У горах ця полиця зрушить у бік вищих оборотів, але на потужних режимах мотор буде тягнути добре.

Engine

Ходова частина

Буксує зчеплення? Це означає, що енергія від мотора тільки частково доходить до коліс. Тягніть до найближчого сервісу – у кращому випадку обійдетеся регулюванням, у найгіршому – заміною зчеплення.

Зчеплення може буксувати не тільки в автомобілів з механічною коробкою, але і з роботом. Цікаво, що буксують і автоматичні коробки. У класичному автоматі або варіаторі може барахлити блокування гідротрансформатора. І там, і там можуть прослизати фрикціони, а у варіатора ще й ремінь. І блокування гідротрансформаторів, і приводи стиснення фрикціонів і подачею тиску для керування конусами іноді збоять через несправні «мозки» або виконавчі механізми.

При зниженому тиску в шинах мотору доводиться суттєво важче, адже автомобіль гірше котиться. Невидима сила утримує автомобіль, якщо кути установки коліс збилися або колесо прихоплюють гальмівні механізми. З гальмами жарти погані, тому краще якнайшвидше відремонтувати їх. Та й витрати на запчастини та роботи швидко відіб’ються – зникне потреба то і справа купувати нові колодки і постійно переплачувати за бензин.

Двигун

Найчастіше у втраті потужності винне паливо. Наприклад, якщо заправилися бензином із низьким октановим числом. Вихід із цієї ситуації простий – на найближчій АЗС залийте бак до повного хорошим бензином.

Втім, паливо може бути і нормальної якості, а причини криються в несправностях паливної системи. Наприклад, недостатньо тиск палива в магістралі через засмічення на шляху від бака до двигуна (вхідна сітка паливного модуля або паливний фільтр) або барахлить бензопомпа (наприклад, внаслідок окислення проводки). Рідше це відбувається через несправний регулятор тиску або перетиснутий паливопровід. Можливо, засмітилися форсунки. Для початку спробуйте почистити і перевірити на стенді продуктивність інжекторів. Не допомогло – заміна.

Поганий стан свічок може зменшити мотору прудкості. Незмінені в термін свічки часом ведуть до проби котушки запалення, а її заміна набагато дорожче, ніж комплект свічок.

Якщо йде підсмоктування повітря в обхід датчика масової витрати повітря, «мозки» неправильно розраховують склад суміші й, відповідно, мотор тягтиме гірше. Крім того, двигун засмоктується брудне повітря (адже ДМВП стоїть після повітряного фільтра), а сторонні частинки швидко зношують двигун. Надмірно засмічений повітряний фільтр перекриває потік повітря, тим самим обмежуючи потужність двигуна. Буває, що внаслідок несправності приводу акселератора заслінка відкривається не повністю. При тросовому приводі заслінки його потрібно відрегулювати.

Система випуску часто ушкоджується через контакт із дорожньою перешкодою. Уламки каталітичного нейтралізатора можуть частково перекрити прохід випускним газам, а через протитиск впаде потужність мотора. Крім того, можливе закидання частинок у двигун, що призведе до задирів циліндро-поршневої групи та дорогого ремонту.

Мотор у разі відмови деяких датчиків системи управління перетворюється на аварійний режим. Видавати заявлені характеристики він не зможе, його потужність знизиться. Більшість несправностей система відреагує включенням сигналізатора Check Engine. При першій можливості треба продіагностувати систему на сервісі або самостійно – наприклад, за допомогою сканера ELM 327. Тягнути гірше двигун може через знос циліндро-поршневої групи або прогар клапана. Іноді досить просто відрегулювати проміжки в приводі ГРМ.

При перегріві падає щільність повітряного заряду електроніка, що керує двигуном, обмежує потужність, а критичне зменшення проміжків підвищує тертя. Тут не просто мотор тягнути буде гірше – так і клин зловити недовго. Тому негайно зупиніться та усуньте перегрів.

Прямий або кривий хід руків’я АКПП: у чому різниця

Скільки жити акумулятору? Найпростіша перевірка

Навіщо ті роботи? Як за 8 хвилин вручну зібрати двигун

Додати коментар