Якщо дуже треба: з якими несправностями можна їздити, а з якими – ні

0
65356
Можно ли так ездить
-->

Перегоріла лампочка, зламався склоочисник, зникли гальма – в дорозі буває всяке. Коли можна їхати далі, а коли доведеться шукати евакуатор?

Автомобіль має бути справним – це не обговорюється. Однак, несправність може наздогнати раптово. Розбираючи всі можливі ситуації, наголошуємо – ми на боці водія, але не провокуємо порушувати закон!

Що перевіряють на дорозі

У Правилах дорожнього руху перелік несправностей, за яких забороняється їзда, відносно короткий. Це вихід з ладу робочої гальмівної системи, кермового управління, непрацюючи фари та задні габаритні вогні в темряві або при недостатній видимості, зламаний склоочисник зі сторони водія в дощ або снігопад. Ще не можна буксирувати причіп при несправності тягово-зчіпного пристрою.

При інших несправностях, згідно з ПДР, водій повинен спробувати усунути проблему на місці, а при неможливості – слідувати до місця стоянки або ремонту з дотриманням необхідних запобіжних заходів. Так відповідають кмітливі водії на питання з боку представників влади. Мовляв, дзеркало щойно відірвали – їду шукати нове.

За будь-яке порушення, з яким заборонено експлуатацію транспортного засобу, вас згідно зі ст. 121 ч.1 КУпАП можуть оштрафувати на 340 гривень.

Гальма

ПДР забороняють рухатися при несправності робочої гальмівної системи. До стоянкового гальма це не відноситься. Жодних «перевіримо ручничок» зі сторони співробітників поліції бути не повинно: це незаконно.

А якщо спалахнув сигналізатор недостатнього рівня гальмівної рідини, датчик зносу гальмівних колодок чи контрольна лампа АБС? Тут слід оцінити реальний стан справ. Якщо справа в нестачі рідини, то треба долити, звичайно! Можливо, барахлить датчик рівня, що буває на старих машинах. Сигналізатор зносу колодок спрацьовує заздалегідь – а не в той момент, коли вони перетворяться на голий метал. А лампа АБС – лише причина для діагностики антиблокувальної системи: навіть якщо вона відключилася, на максимальній ефективності робочої гальмівної системи це, швидше за все, не позначиться. Але якщо вас зупинив патруль і у вас немає бажання обговорювати трактування ПДР, то при розмові з ним запалення краще вимкнути, щоб ніякі символи на панелі приладів не світилися.

Можна рухатися і з підсилювачем гальм, що вийшов з ладу. Однак це, як і їзда без АБС, вже ризик. Тут потрібно оцінити масу автомобіля і свої здібності. Чоловікові сил вистачить, щоб зупинити Kia Picanto і без підсилювача, а у тендітної дівчини загальмувати на важкому позашляховику без вакуумного чи іншого помічника не вийде.

Гірше, коли педаль гальм провалюється. Значить, десь витік чи повітря. Усі сучасні гальмівні системи – як мінімум двоконтурні: при виході з ладу одного з них врятує інший. Однак рухатися з такою несправністю не можна – і це не перестрахування. Якщо машина ледве гальмує, то потрібно зайнятися евакуацією та ремонтом. Можливо, наскрізь проіржавіла гальмівна трубка, порвався чи перетерся гальмівний шланг – останнє може статися і на свіжому автомобілі.

Можно ли так ездитьКермо

Подібні міркування придатні й для кермового управління – з різницею, що ПДР забороняють їхати при будь-якій його несправності. Зрозуміло, що кермовий механізм, тяги, шарніри мають бути працездатними. Без цього навіть поставити машину на евакуатор складно.

А ось підсилювачі керма бувають різні. Якщо він електричний, після виходу з ладу крутити бублик може виявитися не так і важко. При гідропідсилювачі м’язам водія доведеться ще й перекачувати рідину, що особливо складно в мороз і точно небезпечно.

Світлотехніка

З непрацюючими фарами на нічній дорозі однозначно робити нічого. А якщо згасла лише одна? Співробітник поліції може зупинити «однооку» машину і вдень, і вночі. Вдень – за неповноцінне денне світло, якщо замість спеціально призначених для цього ліхтарів (ДХВ) використовуються фари (що законно). Вночі – за те, що не забезпечена видимість дороги.

Але згідно з ПДР у темний час доби не можна їхати «при непрацюючих (відсутніх) фарах». Множина. Якщо не горить одна фара, потрібно включити протитуманні фари (якщо вони є), і тоді автомобіль на дорозі буде позначений досить добре.

А краще мати з собою комплект ламп (якщо у вас не дорогий ксенон або незмінні світлодіоди) і знати, як їх міняти. До речі, у деяких країнах набір запасних ламп необхідно мати на борту згідно із законом.

Якщо ж не горять обидві фари, або позаду немає жодного габаритного вогню, співробітник поліції може змусити вас чекати настання світлого часу доби, і лише після цього дозволить продовжити подорож.

Склоочисники

Щоб дістатися до місця, достатньо, щоб працював склоочисник з водійської сторони. Тому, якщо загубилася або вкрадена одна щітка, то треба відновити роботу лівого склоочисника

При повній відмові приводу двірників, якщо ситуація зовсім безвихідна, можна забезпечити рух водійського двірника, прив’язавши до нього шнур, пропущений через бічні вікна. Звичайно, метушні багато, але і знайти механізм склоочисника навіть до поширеної машини на кшталт Логана десь на трасі не так просто. Таке рішення теж на межі фолу, але якось склоочисник можна порахувати працюючим.

Можно ли так ездитьФаркоп

З несправним тягово-зчіпним пристроєм на дорогу виїжджати не варто. Причіп, що відірвався – страшний снаряд, який може наробити багато біди. Тому важливо перевіряти не тільки зчіпний пристрій, але також наявність і правильне кріплення страхувальних ланцюгів і тросів.

А ось з електрикою, яка часто відмовляє у причепів, що використовуються епізодично, все не так просто. Згадавши пункт про світлотехніку, робимо висновок, що вдень можна доїхати до місця призначення, коли ззаду на причепі не горить нічого. Щоправда, радимо закріпити на задньому борту причепа знак аварійної зупинки, щоб попередити водіїв автомобілів, що рухаються ззаду.

ТІЛЬКИ ДОЇХАТИ

Крім правил дорожнього руху, існує перелік несправностей та умов, за яких забороняється експлуатація транспортних засобів. Він викладений у Додатку до Основних положень щодо допуску транспортних засобів до експлуатації та зобов’язань посадових осіб із забезпечення безпеки дорожнього руху.

Ось цей список у спрощеному вигляді:

  • Гальма неефективні чи негерметичні.
  • Зовнішні світлові прилади – невідповідність вимогам заводської конструкції, невідрегульовані, забруднені, змінені.
  • Колеса та шини – недостатня висота малюнка протектора, наявність зовнішніх пошкоджень, невідповідність моделі автомобіля, застосування різнокаліберних коліс у зборі й так далі.
  • Склоочисники та склоомивачі вітрового скла – не працюють в встановленому режимі.
  • Двигун – неприпустимий рівень викидів і димності, негерметичність системи живлення або вентиляції картера, зайвий шум.
  • Порушена герметичність ущільнювачів та з’єднань.
  • Відсутні передбачені конструкцією бризковики.
  • Інші елементи конструкції – невідповідність вимогам по дзеркалах, несправність звукового сигналу, відсутність аптечки, вогнегасника, знаку аварійної зупинки, наявність змін у конструкції та багато іншого.

Між нами

Досвідчений водій, швидше за все, зможе проїхати без фар чи двірників не одну сотню кілометрів. А може, навіть без гальм. Але це вже нагадує стародавній анекдот про розмову зі слюсарем:
– А після трьох склянок горілки ви зможете працювати так ефективно?
– Ну так працюю ж!
Звичайно, в житті бувають неординарні ситуації, коли на машині потрібно поїхати за будь-яку ціну. Тільки в більшості випадків це невиправдано. Будь-які несправності необхідно виправляти, а не прикриватися вишукуванням неточних формулювань у законі або намагатися обдурити співробітника поліції. Бережіть себе й навколишніх.

НОВИНИ, ТЕСТ-ДРАЙВИ, ОГЛЯДИ: НАШ TELEGRAM-канал ПІДПИШИСЬ

Простий лайфхак: паркування впритул без парктроніка та камери

Прямий або кривий хід руків’я АКПП: у чому різниця

Руки тремтять? 4 головні причини биття керма

Додати коментар