Поширена думка, що кондиціонер взимку так само потрібний, як і влітку. Мовляв, він сушить повітря, борючись із запітнінням. А насправді?
Автомобільні кондиціонери та зима… В одних вони працюють за будь-якої забортної температури, в інших — ні. Принаймні так стверджують власники автомобілів різних марок.
НОВИНИ, ТЕСТ-ДРАЙВИ, ОГЛЯДИ: ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ TELEGRAM-канал УКРАЇНА ЗА КЕРМОМ. ВСЕ ПРО АВТО
Апологети “зимових кондеїв” стверджують, що охолодження повітря, мовляв, зовсім не єдина функція кондиціонера. Повітря, проходячи через холодний випарник, залишає на ньому майже всю вологу, вона й стікає потім по трубці під машину. Аналогічне явище в побуті ми спостерігаємо при запотіванні пляшки, вийнятої з холодильника. Покриті конденсатом і труби холодного водопостачання. Зневоднене повітря, що пройшло випарник кондиціонера, жадібно вбирає вологу і, якщо направити потік на запітнілі скла, досить швидко зробить їх прозорими.
А що насправді?
Правильну відповідь повинні знати виробники автомобілів – яка гранична температура, при якій відключається компресор кондиціонера? Чи він буде справно працювати на екваторі й в хрещенські морози?
Офіційні відповіді з різних представництв ми звели в таблицю.
Поєднує всі отримані відповіді одне: компресори кондиціонерів відключаються поблизу нульової позначки шкали Цельсія. І ще одна тема для запеклих суперечок зникла: ніякий кондиціонер нічого на морозі не сушить!
Безліч розмов на цю тему викликано тим, що кондиціонери практично всіх фірм не інформують користувача про свою роботу. Навіть якщо увімкнена функція охолодження (активний індикатор AC), компресор системи не обов’язково весь час працює. Чи залучений компресор і якою мірою – такої індикації не передбачено. І тільки якщо водій відключить функцію охолодження (погасне індикатор AC), стане ясно, що компресор системи не працює і залишається тільки вентиляція. Такий режим може бути корисним для тих, хто боїться застудитися або хоче заощадити пальне.
Згадаймо, як працює система кондиціювання повітря. Стиснутий холодоагент повинен перейти в газоподібний стан і в цей момент знизити свою температуру. Такий перехід у газоподібний стан у випарнику можливий приблизно при 0°C. Коли на вулиці зима, холодоагенту недостатньо тепла від повітря, що проходить, щоб перетворитися на газ. Це контролюють датчик температури навколишнього середовища і датчик у системі клімат-контролю в салоні. Тому за певних умов зовні автомобіля система керування заборонить включення компресора кондиціонера.
Якщо температура опуститься нижче вказаної межі, то конденсат, що утворюється під час роботи системи на випарнику, змінить агрегатний стан на лід. При цьому випарник покриється кіркою льоду і заблокує циркуляцію повітря через обігрівач. І ще: з-під машини з включеним кондиціонером потихеньку капає конденсат, а тверді “відходи виробництва” система відводити не навчена.
Іншими словами, взимку клімат-контроль навіть найкрутіших автомобілів працює “як прості жигулі” – кондиціювання немає, всі функції підтримки комфортного мікроклімату в салоні забезпечує звичайна “пічка”, нехай і в автоматичному режимі.
У морозну погоду вступає в гру інший метод боротьби з надмірною вологою в повітрі. За наукою його називають асиміляцією. Таке “осушення” засноване не на видаленні вологи, а на фізичній здатності теплого повітря утримувати більшу кількість водяної пари в порівнянні з холодним. Зазначений метод забезпечується вентиляцією з попереднім підігрівом свіжого повітря.
Здатність повітря поглинати водяні пари досить скромна і непостійна. Вона залежить від температури та абсолютної вологості атмосферного (припливного) повітря. Очевидно, що сушити скла туманним сирим забортним повітрям доведеться довше, ніж сухим морозним.
Зауважимо, що автомобілі з високоефективними двигунами типу дизелів або турбонаддувних бензинових моторів прогріваються взимку дуже повільно, тож описаний вище метод осушення повітря в них дуже утруднений. У таких машинах для запобігання запотівання і замерзання скла доводиться додатково застосовувати електричні підігрівачі повітря.