Запотівання скла швидко перетворює автомобіль в осліплий некерований снаряд. Чому виникає таке явище та як йому протистояти?
Машинальна дія при запотіванні скла – якось протерти його, хоч долонею, хоч рукавом. Але сьогодні це не так просто: вітрове скло має сильний нахил, і рука часом не дотягується до середини. І потрапити в аварію, відволікшись на наведення чистоти – простіше простого. Корисніше розібратися, чому запотівання виникає, і навчитися запобігати його. Причини сліпоти можуть бути експлуатаційними, а також пов’язаними з неправильним обслуговуванням або несправностями.
НЕПРАВИЛЬНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ
Забитий фільтр
Салонний фільтр в процесі роботи накопичує в собі бруд, пил і вологу. З часом збільшується його опір – відповідно, помітно знижується інтенсивність обдування з дефлекторів. «Впіймана» фільтром волога теж в результаті осідає на скла машини. Спосіб усунення проблеми – найпростіший: поміняти фільтр на новий. А ще краще – міняти його превентивно на початку “сезону запотівання”.
Застоялася
В автомобілях, які їздять рідко, часто накопичується купа прілого листя і насіння дерев у коробі притоку повітря. Вони збирають велику кількість вологи самі по собі та заважають зливатися воді. Очищення цього простору у багатьох автомобілів прописано в інструкції з обслуговування. Хороша звичка – викидати все листя і сміття з області забору повітря в обігрівач щоразу, коли відкриваєте капот.
Втекли килимки
Буває так, що нештатні килимки перекривають повітропроводи до ніг задніх пасажирів, порушуючи роботу системи вентиляції. Свіже тепле повітря перестає надходити в задню частину салону, і скла втрачають прозорість. Стежити треба навіть за заводськими килимками – вони можуть зміститися під дією ніг пасажирів і закрити отвори.
ЕКСПЛУАТАЦІЙНІ ПРИЧИНИ
Рециркуляція
Якщо вентиляція салону перебуває в режимі рециркуляції, дивуватися нема чому. Можливо, ви їхали за вантажівкою, що чадить, закрили заслінку – і забули про це. У відсутності свіжого припливу повітря в салоні насичується вологою від дихання водія і пасажирів – волога, що видихається, осідає на склах. Розберіться, як керується рециркуляція у вашій машині: в нормальному положенні стрілочка на піктограмі повинна показувати, що повітря забирається з вулиці.
Калюжі під ногами
Головна причина появи вологи під ногами – мокре взуття. Природно, волога випаровується й осідає на скла. Візьміть за правило гарненько обтрушувати черевики, коли сідаєте в салон.
Пролилося
Зрозуміло, що гарячий чай або кава в склянці з фаст-фуду активно провокують запотівання. А якщо ненароком напій пролити… Однак причина може бути й таємною. Явище характерне для хетчбеків, універсалів та інших машин з кузовами, де багажник складає одне ціле з пасажирським салоном: рідина, що розтеклася в вантажному відсіку, “випаде” на вікнах. Часто в багажнику може протікати баклажка з незамерзайкою або каністра з антифризом. Той самий ефект можуть викликати вологі ганчірки.
Перенаселеність
Більше людей – більше вологи. Якщо подорожуєте в компанії, відрегулюйте систему вентиляції, щоб компенсувати вологе дихання пасажирів.
Сушняк
Причина не автомобільна, але, на жаль, поширена. Після прийняття алкоголю етиловий спирт, що міститься в ньому, швидко всмоктується в кров, надходячи до внутрішніх органів. При розкладанні спирту і виведенні продуктів його розпаду організм витрачає велику кількість води – в результаті людиною опановує сильна спрага. Дихання стає більш насиченим вологою. Ця вода осідає на склі. Особливо якщо пити прямо в автомобілі.
Глибоке море по коліно
Якщо нещодавно доводилося долати глибоку калюжу, то вода крізь отвори в кузові могла потрапити в шар віброшумоізоляції під килимовим покриттям. В машині буде підвищена вологість, що не тільки призведе до дискомфорту при керуванні, а й може спричинити корозію панелей підлоги.
НЕСПРАВНОСТІ
Протікання
В універсалах і хетчбеках часто підтікає магістраль омивача заднього скла. А буває, що замість води на підлозі виявляється охолодна рідина – таке трапляється при протіканні обігрівача. Антифриз добре випаровується й осідає на скло маслянистою плівкою. Тягнути з цим не можна: мотор може залишитися без охолодження.
Розгерметизація
Згідно з одним із законів Мерфі, всі герметичні сполуки протікають. В автомобілі зазвичай барахлять ущільнення люків в даху. Часто вони течуть через дренажних трубок, що засмітилися або зіскочили. Волога може потрапляти в салон через старі гумові ущільнювачі джгутів і тяг, що проходять крізь моторний щит. Буває, що підводить герметик вклеєного скла.
Зламалося
Заслінка системи рециркуляції або її привід можуть залипнути або зламатися – в цьому випадку скло постійно пітнітиме. А якщо не працює вентилятор обігрівача чи заслінки розподілу потоків, то тим більше пора на сервіс.
Заткнулося
Найневідоміша більшість несправності – заглушені речами отвори для виходу повітря в багажному відділенні. Повітря повинно мати можливість виходити назовні, а забута ганчірка або пакет можуть забити клапани, зазвичай розташовані в вантажному відсіку в районі заднього бампера. В результаті салон перетворюється на лазню. Вихід зрозумілий: навести лад.
ПРОФІЛАКТИКА В БОРОТЬБІ ІЗ ЗАПОТІВАННЯМ
Внутрішню поверхню скла треба періодично чистити. Справа не тільки в тому, що через чисте прозоре вікно дивитися приємніше. Будь-який бруд і наліт провокують випадання вологи! Особливо це помітно в автомобілях курців, де скла постійно затягнуті нікотиновими відкладеннями.
При візиті на мийку можна спантеличити цією роботою місцевих умільців, а для самостійного застосування необхідні чисті безворсові ганчірки та будь-який засіб для чищення скла. Для остаточного протирання можна використовувати паперові серветки або рушники. Не варто ігнорувати й старий спосіб – протирання зім’ятою газетою.
Можна використовувати рідини або аерозолі з ефектом антизапотівання. Шкода, діють вони не більше тижня-двох. Автолюбителі часто використовують народні методи, наносячи на скло зсередини незамерзайку, піну для гоління або просто мильний розчин. Такі склади краще не використовувати на вітровому склі, щоб уникнути спотворень і на задньому склі з нитками обігріву, щоб не пошкодити їх. Зазначимо, що тонувальна плівка дещо знижують запотівання скла через меншу теплопровідність.
Дорогою для запобігання запотіванню слід включити кондиціонер та обігрівач на повну потужність: в автоматичних системах зазвичай достатньо одного натискання кнопки із зображенням обдування лобового скла. За наявності електрообігріву вітрового скла – закликати на допомогу і його. Досвідчені водії часто відкривають бокове скло, домагаючись оптимального ефекту. Наприкінці поїздки, якщо немає опадів, є сенс капітально провітрити салон, відкривши вікна – вранці скла пітнітимуть не так сильно.
Експерт із запотівшого скла.